duminică, 13 februarie 2011

Crestinism

GOETHE scria ca exista trei tipuri de religie.

Religia care se bazeaza pe ceea ce este deasupra noastra, o numim ETICA. Ea este religia de inceput a popoarelor si, orice nume ar purta ,este cea dintai desprindere reusita de umilitoarea teama.

A doua religie, bazata pe respectul a ceea ce este egal cu noi, o numeste FILOZOFICA. Pentru ca filozoful , ca intermediar, trebuie sa coboare spre el ce e deasupra si sa ridice ce e sub noi, caci numai astfel isi merita numele de intelept. El traieste in sens cosmic cu adevarul, prin aceea ca patrunde relatiile cu cei de-o seama ,deci cu intreaga umanitate, ca si relatiile cu celelalte ambiante terestre, necesare sau intamplatoare.

Cea de a treia religie, bazata pe respectul pt ce e sub noi, pe aceasta o numeste CRESTINA, pentru ca in religia crestina iese la iveala in cea mai larga masura o asemenea atitudine. Ea este o culme la care s-a putut si a trebuit sa se ajunga. Dar ea pretinde nu sa accepti sub tine pamantul si sa-ti inchipui ca locul tau de bastina e superior , ci sa recunosti drept divine micimea si saracia , batjocura si dispretul , infamia si mizeria, suferinta si moartea, mai mult chiar, sa venerezi si sa indragesti insusi pacatul sau crima drept promotoare ale sacralului, nu ca impedimente ale lui.

Urme ale unei astfel de atitudini se gasesc , de-a lungul timpurilor, urma insa nu -i totuna cu telul si daca acesta a fost odata atins, omenirea nu mai poate da inapoi, asa ca se poate spune ca, odata aparuta , religia crestina nu mai poate disparea si ca, odata incorporata divin , nu mai poate fi dizolvata.

Toate aceste religii la un loc formeaza propriu -zis adevarata religie. Din aceste trei feluri de respect izvoraste respectul suprem, respectul de sine insusi. Si cele trei feluri se dezvolta din nou din acesta. Astfel omul ajunge la cel mai inalt punct pe care e capabil sa-l atinga. Astfel se poate socoti pe sine insusi drept creatia cea mai perfecta a lui Dumnezeu si a naturii si se poate mentine pe aceasta culme, fara a fi din nou atras spre vulgaritate prin orgoliu si egoism.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu